- »

Saturday, March 14, 2009

7 Jenis Wajah Mayat Di dalam Kubur

- Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat main-main, dosa yang
paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.
-
Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima
waktu,tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah
diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan
hanya berduaan ditempat gelap, minum arak, berjudi sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji.
Bayangkanlah sejak dari baligh lagi kawan-kawan tak pernah tutup aurat, berapa banyak dosa yang
telah dikumpulkan. Siksa api neraka amat pedih oii.... Kalau kawan-kawan nak tahu bagaimana
rasa 1/70 bahang (kalau tak silap) api neraka kawan-kawan cubalah cucuh hujung jari kawan-kawan dengan api, macam mana rasanya? Boleh tahan tak?
-
Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka
kepada kedua ibu-bapa.
-
Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta
yang haram.Harta yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri... harta yang haram. Merompak... harta haram. Melesapkan duit kawan...

- Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata orang dan mengumpat orang.
-
Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai. Itulah mayat orang yang suka makan riba.
-
Mayat yang wajahnya tersenyum Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.

Dosa Orang Yang Berzina



Allah s.w.t berfirman : " Dan janganlah kamu mendekati zina,Sesungguhnya zina itu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk "(QS. al-Isra' : 32)
Perempuan yang berzina. dan laki-laki yang berzina,maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratuskali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jikakamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman. (QS. an-Nuur: 2) Para ulama berkata, "Ini adalah hukuman bagi pezina perempuan dan laki-laki yang masih bujang, belum menikah di dunia. Jika sudah menikah walaupun baru sekali seumur hidup, maka hukuman bagi keduanya adalah dirajam dengan bebatuan sampai mati. Demikian pula telah dijelaskan dalam hadits dari Nabi SAW bahwasanya jika hukuman qishash ini belum dilaksanakan bagi keduanya di dunia dan keduanya mati dalam keadaan tidak bertaubat dari dosa zina itu niscaya keduanya akan diazab di neraka dengan cambuk api.Dalam kitab Zabur tertulis, "Sesungguhnya para pezina itu akan digantung pada kemaluan mereka di neraka dan akan disiksa dengan cambuk besi.Maka jika mereka melolong karena pedihnya cambukan malaikat Zabaniyah berkata, "Ke mana suara ini ketika kamu tertawa-tawa,bersuka ria dan tidak merasa diawasi oleh Allah serta tidak malu kepadaNya Imam Bukhari meriwayatkan hadits tidur Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Samurah bin Jundub. Dalam hadits itu disebutkan bahwa Beliau SAW didatangi oleh malaikat Jibril dan Mikail. Beliau berkisah,"Kami berangkat pergi sehingga sampai di suatu tempat semisal;tannur;bagian atasnya sempit sedangkan bagian bawahnya luas.Dari situ terdengar suara gaduh dan ribut-ribut.Kamimenengoknya, ternyata disitu banyak laki-laki dan perempuan telanjang. Jika mereka dijilat api yang ada dibawahnya mereka melolong oleh panasnya yang dahsyat. Aku bertanya,; Wahai Jibril, siapakah mereka?' Jibrilmenjawab, 'Mereka adalah para pezina perempuan dan laki-laki. Itulah adzab bagi mereka sampai tibanya hari kiamat." Tentang tafsir bahwa Jahannam itu 'ia memiliki tujuh pintu' (al-hijjr:44) 'Atha' berkata, "Pintu yang paling hebat panas dan sengatannya dan yang paling busuk baunya adalah pintu yang diperuntukkan bagi para pezina yang berzina setelah mereka tahu keharamannya." Makhul ad-Dimasyqiy berkata, "Para penghuni neraka mencium bau busuk berkata,Kami belum pernah mencium bau yang lebih busuk dari bau ini Dijelaskan kepada mereka, 'Itulah bau kemaluan para pezina."